Olika generationer av mobiltelefoner och surfplattor finns parallellt och det är knepigt att ha koll på vilka funktioner som erbjuds på just den modell du håller i handen.
Även vi handledare måste vidareutbilda oss, säger Janne Andersson, handledare på SeniorNet Malmö.
Vi lärde oss bl.a. att ansiktsigenkänning, för att öppna telefonen, kan kräva att två alternativa ansikten läggs in. Nej, inte för hur fejset ser ut på morgonen eller kvällen utan snarare när användaren försöker öppna telefonen och bär solglasögon en vacker sommardag.
Nyare iPhone saknar en fysisk ”hemknapp” och då kan känslan av att trycka på en knapp åstadkommas med en lätt vibration. Stör ej funktionen kan schemaläggas så att mobiltelefonen inte ”plingar” under natten och mycket annat matnyttigt. Mycket att hålla reda på för den som hjälper användare på våra IT-caféer.
Apple har en stor lokal på Emporia, mängder av utrustning att prova och många duktiga medarbetare på plats – imponerande!